tisdag 8 juli 2014

Cykling runt stan, Motown och live Blues band på kvällen!

Idag gjorde vi oss iordning och satte på oss träningskläderna då vi hade en fullspäckad dag framför oss med mycket träning. Vi ska cykla över Brooklyn Bridge. Jag älskar verkligen att cykla och såg fram emot denna dagen något otroligt. Vi satte igång rätt tidigt då vi hade mycket på schemat idag.

Jag redo!

Angelika med Brooklyn Bridge bakom sig

Vi cyklade en bra bit innan vi kom fram till bron men det var riktigt häftigt då vi fick se små kvarter med gulliga affärer och andra gågator. Brooklyn Bridge var rätt jobbig att cykla upp för då lutningen var riktigt seg och hur lång som helst. Man kände verkligen av detta i rumpan och låren.

På bron!

En liten hopp-bild

Angelikas hoppbild blev ju underbar!

Vi kom tillslut över till andra sidan bron och in till Brooklyn. Riktigt häftig liten stad med mysiga restauranger och caféer. Detta var ju förut ett ganska skabbigt område och inte så säkert, men nu har det blivit jättehipp och det är väldigt inne att bo här nu. Det fanns massa loft och andra häftiga lokaler som de har gjort om nu. Nu är det jättemånga som föredrar att bo här i Brooklyn då man har en utsikt över hela Manhattan och kan enkelt bara ta tunnelbanan över till ön. Kanon!

Angelika och Manhattan i bakgrunden

Vi stannade på ett mysigt litet café där vi åt frukost. Det blev mussli och yoghurt med en kaffe. Mums! Skönt också att komma in lite granna och vila lite.

Mysigt café

Brooklyn Bridge

Jag på cykeln

Sedan var det dags igen för oss att ta oss över bron. Efter en liten milkshake så hade vi mycket energi och fortsatte vårt äventyr. Bron var mycket lättare att ta sig över denna gången då distansen upp kändes mycket kortare än innan. Skönt!

Här cyklar vi tillbaka

Jag i mitten utav bron!

Vi cyklade sedan vidare till 3rd Street där Angelika bodde när hon var här. Hon kom exakt ihåg vart hon bodde och vi passade på att spana in det. Kul för henne att se hur det ser ut idag. Tydligen när hon bodde här var det jätteruffigt och inte alls så snyggt som det är idag. Huset var ny målat och såg jättefräscht ut. Skoj att se!

Angelika utanför hennes gamla port!

Sedan cyklade vi vidare till Clinton Street nr 23 där hon bodde dagen hon fick reda på att jag var född. Kul att se vart hon bodde då jag föddes och sedan 21 år senare står vi utanför hennes dörr där hon fick samtalet. Lite sjukt. Vem kunde tro det för 21 år sedan? Riktigt kul och man märkte verkligen hur snabbt tiden går så man får se till att njuta av varje sekund!

Efter all cykling runt stora delar utav Manhattan, så var vi på väg hem. På vägen tillbaka stannade vi och frågade två män om de kunde visa oss vägen tillbaka och det gjorde de glatt. De frågade även om vi ville cykla med dem någon annan gång... Okej? Roligt att folk är så framåt här och vågar att flörta med kvinnor. Inte det här stela och "blyga" som det är i Sverige; här är det "straight to the point"!

Vi kom hem och det blev snabba ryck här med att duscha, sminka sig och göra sig iordning. Vi båda blev klara på 30 minuter och stack därefter i taxi till Times Square för att köpa biljetter till Motown. Vi hittade teatern direkt vilket var skönt då vi var rätt sena. Dock han vi med en öl på The View som ligger längst upp på Mariott hotellet. Det var ganska läskigt när man åkte upp där för man åkte i en hiss som var som en glaskub så man såg hur man bara kom högre och högre upp. Lite läskigt!! Det var en otroligt fin, ruterande restaurang/bar där uppe dock så hiss-resan var väl värt det.

Angelika på The View, Mariott

Vi gick sedan till teatern som låg på andra sidan vägen. Gud så kul det var att gå på en till musikal. Tredje musikalen på en vecka, inte dåligt... Älskar man musikalen och är på Broadway, så måste man ju verkligen ta chansen. Motown var också en riktigt bra musikal och rekommenderar den starkt om man gillar musiken från 50-60 talet med Jackson 5, Diana Ross, osv. Jag älskar denna musiken så för mig var denna musikalen perfekt - Angelika älskade den med!

Musikalen Motown

Angelika och jag

Angelika utanför!

Hela showen!

När vi gick ut ur teatern så såg vi att det var jättemycket folk runt en bil. Vi gick ju också dit såklart för att se vad som pågick och då visade det säg att det var bakdörren för If/Then och Idina Menzel kom ut ur en dörr och in i sin bil. Detta var riktigt häftigt att se och vi var verkligen hur nära henna som helst. Jag lyckades få en rätt bra bild! Idina Menzel är ju hon som sjunger "Let It Go" i Frozen och är en utav de mest eftertraktade musikalartister idag. Hon är så bra!!

Idina Menzel var jättenära oss

Vi hoppade in i en taxi som körde oss till Highline vilket är en tågräls som de har byggt om till en gångbana över marken. Riktigt snyggt. Denna Highline går igenom ett hotell som heter The Standard, och det är ganska känt att man kan stå på denna Highline och spana in folk då man ser rätt in i hotellrummen. Många har sätt det ena och det andra...

Highline

Vi åt sedan middag på The Grill på The Standard Hotel där jag tog en stek som smakade susen, gud så god den var! Riktigt trevligt var det också med både god mat, sällskap och miljö.

Efter middagen hoppade vi in i en taxi igen som tog oss till Teena Blues där Solomon Hicks skulle spela. Vi såg han på Red Rooster med den gamla damen och bestämde oss för att spana in honom igen. Han har varit och spelat på massa ställen runt om i världen så det var riktigt kul att få se en sådan talangfylld kille igen. Han är grym på både gitarr och på att sjunga! Så häftigt!

Solomon Hicks och hans band

Efter han hade spelat klart var klockan två på natten och vi hoppade in i taxin mot lägenheten. Vi slocknade direkt. Tänk att vi åker tillbaka till Sverige redan imorgon. Tiden har gått så himla fort och jag vill verkligen inte åka ännu. Detta är en stad som jag verkligen kommer besöka igen och många gånger där efter. Wow vilken resa detta har varit och vad mycket jag har sett och fått uppleva. Så roligt att också fått uppleva detta med Angelika som har bott här innan och vet precis vilka ställen man ska se och inte. Så kul! Tack för en kanondag och godnatt!