onsdag 2 juli 2014

Första dagen i New York!

Idag vaknade jag klockan halvåtta och började direkt göra mig iordning inför den stora resan. Det känns så otroligt overkligt på något sätt att jag ska iväg till New York, denna resan är ju en som vi har pratat om hur länge som helst och IDAG blir den av. Så himla roligt! Jag åt frukost med resten utav familjen då pappa och Fredrik skulle iväg till jobbet, jättemysigt verkligen. Mamma och jag packade ihop det sista och sedan hoppade vi in i bilen och bar oss iväg till Landvetter där vi mötte Angelika. Vi skrattade gott när vi kom fram för kön till in-checkningsdisken var inte alls lång, men det gick verkligen i en snigelfart. Tillslut var vi framme och allt gick jättesmidigt!

Angelika och jag redo för resan

Vi sa hejdå till mamma och sedan bar vårt äventyr iväg! Vid säkerhetskontrollen så blev jag stannad och de gick igenom min väska i detalj för att de såg något mystiskt objekt, ett knivliknande objekt. Jag fattade ingenting och jag visste att jag verkligen inte hade tagit med mig en kniv... Tillslut efter de hade kört min väska igenom säkert fyra gånger så släppte de igenom mig och vi knallade vidare till loungen där vi åt lite frukost och tog oss en kaffe. Resan till Berlin gick hur bra som helst och hur fort som helst. Vi satt och snackade igenom allt vi ska göra i New York under dagarna vi är där. Angelika har gjort ett schema som är hur bra som helst som vi verkligen ska försöka att följa. Jag tror att jag fortfarande inte riktigt förstår att jag ska till New York, detta har varit en dröm så länge och NU ska jag äntligen dit. Så himla roligt. 


I Berlin fick vi gå ut ur flygplatsen och sedan in igen i en annan terminal som låg precis bredvid den vi landade vid. Det gick jättesmidigt och vi hamnade i loungen där med då vi fick reda på att planet blev en timma försenat ifrån Berlin. Detta gjorde oss verkligen ingenting utan vi var bara glada och nöjda då vi kunde nästan garantera att vårt bagage skulle kunna hinna med planet till NY. Det blev säkerhetskontroll här med och denna gången var det Angelika som fick visa hennes bagage. De gick in i ett litet rum (hon och tre säkerhetsvakter) och de tog prover på hennes väska och massa annat för att se om man hade sprägningsmedel på sig eller någon drog. Allt var negativt vilket var bra så vi kunde knalla vidare och sätta oss ner för att invänta boarding. 


Jag hade aldrig åkt med Air Berlin innan idag och jag måste säga att jag var verkligen positivt överraskad. De hade verkligen moderna plan med en TV-skärm som hade en HD skärm med en skarpa som var top-notch. Det var touch-screen och fanns massor att välja på bland musik och filmer, osv. Verkligen imponerad! KLM-systemet kan ju lite slänga sig i väggen efter denna resan. TV-apparaterna på Air Berlin var verkligen fantastiska. Resan gick jättebra och maten var faktiskt väldigt god på planet. När vi skulle landa så blåste det något så enormt så planet bara lutade åt ena sidan till den andra, lite läskigt men tur att det finns fantastiska piloter som kan landa i alla väder. Landningen gick bra med klart att det var lite obalans där ett tag, vi fattade sedan när vi kom ut varför det var svårt att landa då det blåste så mycket så att våra väskor på fyra hjul rullade iväg om vi inte stod och höll i dem. Lite roligt! 

We have arrived! Resan mot Manhattan!

Immigrationen och allt gick jättebra och våra väskor kom direkt. Vi satte oss i en taxi och var på väg mot Manhattan. Vi klev in i de typiska gula taxi-bilarna som finns här i NY och det var riktigt fräckt. Vi åkte igenom Queens och sedan Brooklyn, sedan över den kända Brooklyn Bridge och tillslut var vi på Manhattan. Det var så häftigt att få se den fantastiska skyline från bron när vi åkte över från ena sidan till den andra, wow vilken stad! 

De gula taxibilarna!

Här är huset där vi bor på Lower Manhattan, Battery Place

Vi gjorde oss iordning och sedan gick vi ut och tittade runt. När vi precis klev ut ur lägenhetshuset så började det ösa ner regn, himlen bara öppnade upp. Vi försökte snabbt hitta en restaurang som vi kunde äta på och vi hittade en meditariansk restaurang som heter Miramar med fantastisk god mat. Både Angelika och jag beställde in varsin hummer risotto och den var supergod! Det blixtrade och åskade utanför restaurangen och man såg knappt ut mot Hudson River som låg precis längs med restaurangen. Chris kom till middagen också vilket var trevligt, han är en jättesnäll kille och verkligen trevlig att sitta och snacka med. Det är honom som vi får bo oss under tiden när vi är här, så snällt! 



Angelika vid middagen

Vid upp mot niotiden så betalade vi och märkte väl att tidsskillnaden började kicka in. Jag kände att det var kanonbra att jag "behövde" blogga då jag tvingar mig själv att vara vaken lite till, jag har faktiskt inte varit så trött idag vilket har varit skönt då jag sov två timmar på planet också. Nu är klockan snart tio här vilket betyder att den nästan är fyra på natten enligt svensk tid så nu ska jag allt ta och försöka sova. Vi får väl se när vi vaknar imorgon, det brukar ju vara rätt tidiga morgonar. Vi ska gå runt på Manhattan imorgon och se Ground Zero, Wall Street, China Town, Little Italy och massa annat. Det ska bli så roligt! Kram till er alla från NY och hoppas ni har haft en fantastisk dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar