söndag 6 juli 2014

Red Rooster och middag på Marseille i Hell's Kitchen området

Idag ställde vi klockan för att åka iväg till Harlem för att gå på en brunch på Red Rooster som ägs och drivs utav en svensk kock som heter Marcus Samuelsson. Det är alltid kul att gå på restauranger i utlandet som ägs utav svenska kockar, kul att stötta dem. Vi åkte vi iväg och gick en liten bit och efter ett tag så kom vi fram till restaurangen. Det var hur mycket folk som helst och köer så man märkte direkt att det var ett populärt ställe. Vi tog en kaffe först i baren och sedan gick vi ner till undervåningen där bufen och brunchen skulle vara.

Red Rooster

Angelika i baren där vi tar kaffe

Baren

Buffen var öppen direkt när vi kom så vi började ta en massa mat. Det kändes otroligt konstigt att sitta i New York och äta en blandning utav svensk och amerikansk mat. Riktigt kul och varför inte? Jag plockade på mig köttbullar, potatismos, lingonsylt, brunsås och massa annat gott som erbjöds.

Fina Angelika

Min "delikatessmat"

Vi fortsatte att äta och efter någon timma så kom det en grupp studenter som pluggar på en gospelskola här i Harlem. Denna skola bildades för att försöka ge ungdomar en chans att hamna på rätt spår i ostabila områden (som tex vissa områden i Harlem). Väldigt bra program då de kan fokusera på musiken istället för andra dåliga saker. Gruppen var helt grymt bra. När de sjöng Amazing Graze så stod alla håren rakt upp på hela min kropp - wow vilka stämmor och röster! Jag älskar gospel!!

Gospel gruppen

Efter gospelkören hade uppträdit så gick vi upp till baren igen då det var ett annat uppträdande där. Det var en tant i 75-års åldern med ett litet band som spelade där. Alla var helt grymt bra där med. Vi satt och diggade till varenda låt som spelades och hade det verkligen hur bra som helst.

Skön kvinna!

Angelika blev till och med uppbjuden av en man. Han såg för skön ut i sina solglasögon... Han frågade mig om jag ville dansa, nej tack sa jag till den. Jag är väl inte den mest begåvade dansaren och därför är jag kanske fel person att dansa längst fram på en restaurang, bredvid scenen...

Angelika dansar loss!

Vi brudar

Chris kom till Red Rooster efter han hade jobbat lite och det var jättetrevligt. Vi började promenera långsamt till Central Park som låg ganska långt borta men promenarden var klart värt det för parken är otroligt fin. Det är lite konstigt att i mitten utav central New York (Manhattan) så ligger en gigantisk park som är hur fin som helst. Man skulle ju kunna gjort denna mark till lägenhetshus, mer affärer, kontor, osv - men istället har man bevarat denna park och gjort den jättefin.

Central Park

Angelika

Angelika och jag i Central Park

Det var så himla roligt för när vi var ungefär halvvägs igenom parken så kom vi till ett ställe där de spelade musik i gigantiska högtalare och folk åkte rullskridskor i ett inhägnat område. Det var väldigt speciella människor här och alla var väldigt glada. Detta stället kallas för "the Happiest Place on Manhattan" och det förstod man verkligen när man var där. Alla skrattade, ingen brydde sig hur man såg ut, alla dansade och musiken var kanon. Det var en man här med som bjöd ut mig och ville att jag skulle dansa med honom i det inhägnade området, nej tack på den med... Lite kul dock!

The Happiest Place on Manhattan

Efter vi gick igenom hela Central Park så gick vi vidare till Hell's Kitchen området och åt på en restaurang som heter Marseille. De hade jättegod mat och jag beställde in en stek som var otroligt god! Vi fick också träffa Chris flickvän som också var riktigt trevlig. Mycket lyckad middag!

Här är gänget!

Efter middagen så bestämmde vi oss för att gå vidare och besöka lite sky-barer. Vi tänkte att istället för att göra bara bar-hopping, så gjorde vi skybar-hopping. Kanon! Vi började med att åka till Empire Hotel där vi åkte upp till skybaren. Både Angelika och jag fick visa lägg för att åka upp. Där uppe beställde vi två glas prosecco som smakade susen.

Angelika

Jag

Utsikten här var helt otroligt fin! Himlen och hela miljön var helt otrolig, wow!



Vår nästa rooftop bar var 230 Fifth där vi kunde se Empire State Building otroligt klart och vackert. Denna skybar var också riktigt fin och här satt vi och snackade med två glas vin i handen. Åh så härligt vi har det!

Empire State Building

Vi tog oss hemåt med tunnelbanan efter och det gick jättebra. Det är ju verkligen smidigt med tunnelbanan här och så himla enkelt att ta sig runt med den. Vi somnade riktigt gott när vi väl kom hem! Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar