lördag 6 december 2014

Sightseeing i Kambodja

Kambodja är ett land som är helt fantastiskt. Jag har varit här två gånger innan men åker gärna och tittar på alla sevärdheter igen bara för att få njuta utav den fina miljön. Det första vi gjorde var att sätta oss i tre tuk-tuk som körde oss till Tunle Sap där vi tog en stor båt ut och kollade på en flytande by. Att bli körd, ha tuk-tuk chauffören väntandes på oss till vi kom tillbaka och sedan köra oss tillbaka till hotellet kostade $10. Helt galet. Alltså drygt $3 per person.

Här är vi i tuk-tuken

Daniel och Kevin

Här åker vi på rad!

Vi kom fram till hamnen där vi klev på båten som vi skulle med på en tur på 1,5 timma. Om man jämför priser så kostade denna tur $20 vilket i förhållandes var riktigt dyrt!


Hela gänget som hängde med

Det är verkligen helt otroligt att de har som en liten stad på vatten. Det finns skolor, kyrkor, hem, affärer, restauranger, och massa annat - allt flytandes på vattnet. Vi stannade till på en krokodilfarm där de nu för tiden har alla krokodiler.


Pappa och jag

Kevin, vår guide och Daniel

Vi besökte också en utav skolorna och det var riktigt intressant. Någonting som verkligen beröde mig var hur barnen lekte. I ett land som Sverige, kommer man från ett samhälle där barn leker med Lego, dockor, är utomhus och gungar; här leker barnen genom att piska med ett rep på varandra. Barnet står med händerna ovanför huvudet medan de andra barnet piskar honom på benen med ett rep. Tydligen för detta inte alls ont för repet är gjort på ett sådant sätt så att det är för barn. Men hela konceptet, att barn (som ska vara ute, skratta, ha det bra) leker med sådana här "leksaker". Vad är det för princip eller bild man ger barnen - är det okej att piska? Är det roligt? Samtidigt så vet jag att man inte kan gå in och döma andras kulturer och uppfostran men jag fick bara en väldigt obehaglig känsla när jag såg detta. Samtidigt så mådde barnen jättebra och var glada så i deras ögon så vet det inte hur andra barn har det eller vad de leker med. Kanske är det bra att det är så.

Vi åt alla lunch på pub gatan där vi åt otroligt god Khmer mat. Efter den fantastiska lunchen så stack jag, killarna, Ellen, Hans och Anders till Angkor Wat för att se templen en till gång. Det är verkligen maffigt att gå runt här bland tempel som är tusen år gamla. Verkligen en häftig känsla!

Så häftigt hur träden växer!

Anders, Kevin och Daniel

Det var otroligt varmt när vi gick runt här. Svett bara rann längs med ryggen. Jag såg flera turister som hade på sig långbyxor och långärmat, det såg så himla varmt ut. Jag skulle nog ha svimmat av om jag hade på mig någonting sådant. Tillslut kom vi till mitt favorit tempel: Banyan Temple. Detta är så fint med hur mycket detaljer på stenarna och väggarna som helst. Hela templet har ansikten överallt i olika riktningar. Riktigt häftigt!

Banyan temple


Så maffigt!

Vårt sista stopp var Angkor Watt och så klart hade min biljett ramlat ut ur min ficka så jag kunde inte komma in. Ellen och jag väntade utanför och det var rätt skönt det med då vi kunde bara koppla av och sitta i skuggan. Efter 10 minuter sa de till mig att vi kunde gå in, men då skulle vi aldrig hitta de andra... Det var hur mycket turister som helst idag så det var rätt mycket kaos. Jag fick en rätt bra bild på Angkor Wat ändå. Tänk imorgon så är starten där vi står just nu... Shit, kan inte föreställa mig ännu att jag ska springa 10 kilometer imorgon, hoppas jag kommer i mål!

Angkor Wat

På kvällen så gick vi till Pub Street där vi åt på Red Piano, en riktigt god italiensk restaurang. Det gällde ju att få i sig så mycket kolhydrater som möjligt idag så att vi har energi inför imorgon. Jag tror det beställdes in totalt 6-7 carbonaras.

Hela gänget! 

Vi la oss väldigt tidigt på kvällen då vi ska upp innan fem inatt. Jag tror vi släckte redan vid tiotiden vilket var skönt! Godnatt på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar