tisdag 23 oktober 2012

Business Report tillbaka

Idag fick jag tillbaka min business report jag skrev för några veckor sedan. Det är svårt här och veta vilka betyg som är bra och inte. Jag är van med ett betygsystem där 90% och upp är top betyg. Här är det helt annorlunda. Om man får 70% och över, då är man 'Top of the Class', 60-69% är 'Second of the Class', 50-59% är 'Third of the Class' och 40-49% är godkänt. Detta betyder att för att jag ska kunna få godkänt i alla mina lektioner så behöver jag minst få 40% på alla mina uppgifter. Detta kändes helt sjukt i början, min mentalitet då var ju mer: man måste vara dum för att inte kunna få högre än 40%? Och hur svårt kan det vara att få 70%?

Jag fick tillbaka min business report och jag fick 67%. Detta skulle vara ett D+ i skolan i Malaysia och jag skulle gått hem lite små ledsen, men här så är det ett kanon betyg. Snacka om att man måste ändra hela perspektivet på hur man ser betyg. Det är svårt för jag är fortfarande kvar i samma 'skol-värld' som jag var i Malaysia.

Jag har ett IT prov nu på torsdag - vi får se hur det går! Imorgon har jag en spanska presentation också. Jag är rätt nervös för den, men jag har övat som tusan så det kommer nog gå bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar