torsdag 22 november 2012

Städdags!

I morse vaknade jag klockan 08:30 för att gå till IT lektionen. När jag kom dit och alla väl var på plats, så funkade det inte att logga in på systemet. Det visade sig att det var något fel. Läraren sa åt oss att komma tillbaka om 30 minuter, så då passade jag på att kila iväg och äta frukost med Malin. När vi kom tillbaka var problemet fortfarande inte löst, så vi fick lämna lektionen. Malin och jag satte oss i biblioteket. Jag gjorde klart hela finans rapporten som ska vara inlämnad imorgon, vilket var jätteskönt att få gjort!

När jag satt i biblioteket och var inne på Facebook en stund såg jag den brända kycklingen. Pappa hade skickat den andra bilden på min mejl på morgonen och jag hade inte förstått vad det var eller vad han gjorde... När jag såg den brända kycklingen så kom allt på plats! Jag skrattade gott åt detta - pappa är normalt sätt en grillmästare så det var roligt att se att det inte alltid är så lätt.

Pappa = mästar kocken på att laga kyckling... not.

Efter två timmar spanska stack jag iväg till Freddes hem. Jag fick äta middag där. Fredde frågade mig om jag visste vad 'Haggis' var - jag svarade: nej? Det är en utav Skottlands nationalrätter, så det tänkte jag skulle vara kul att testa. Fredde ville absolut inte säga vad de innehåll och jag spelade med: jag äter allt, eller? När jag fick min tallrik såg allt normalt ut, fick till och med lite lingonsylt, gud så gott det var med potatismoset. Kötet var lamm, det märkte jag direkt. Det var kryddstarkt - påminde lite av tacokryddan.

"Haggis"

När allt var uppätet så vågade jag tillslut veta vad köttet verkligen var... Eller rättare sagt, vart ifrån de tog köttet ifrån... Det visade sig att jag hade glatt suttit och ätit:
  • Lammhjärta
  • Lammlungor
  • Lammlever
  • Lammage
Jag tänkte bara "great!". Jag skulle aldrig kunnat äta maten om jag visste detta innan... Men som sagt, det smakade bra, det var gott, men jag kände mig lite dålig efteråt när jag visste att jag hade ätit lammLUNGA och lammHJÄRTA. Ja, nu har man testat på det!

Jag hjälpte Norma att städa huset lite och plocka iordning maten, hennes mamma skulle komma och hälsa på. Fredde och jag bäddade sängarna och Norma tvättade/pysslade. Fredde hade varit och handlat på dagen och Norma tyckte han hade handlat alldeles för mycket, så jag fick med mig lite grejer hem. Tack!

Presenter utav Norma m. familj

Dessa 'wipes' jag fick gjorde mig på ett sånt otroligt städhumör - det var verkligen på tiden. Jag har inte städat någon gång, asså riktigt, sen jag flyttade in (bara dammsugit en gång). Mitt rum var verkligen hur äckligt som helst. Men ni ser på bilderna vilken mästarstädare jag är! Jag låg på alla fyra och skrubbade golvet, tog ut allt ur skåpen/bokhyllor och dammade, kröp under sängen, putsade skorna, gjorde rent mina kaffekappslar - mitt rum har nog aldrig varit så här rent någonsin!

Under städningen

Ett nystädat rum!

Nu har jag precis duschat och fått allt damm avtvättat - kan vara bra för en kvalsterallergiker. Nu ska jag snacka lite med mamma på Facebook sedan ska jag lägga mig, en spännande dag väntar imorgon! Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar