onsdag 14 november 2012

Vart är hemma?

Frågan om vad som egentligen är hemma? Denna frågan fick jag idag i min 'Communicating Across Cultures' lektion. Mitt svar var:
"I know I am from Sweden, but my family currently lives in Malaysia where I lived half my life and now I'm here. So I don't know."

Hur kan det vara så svårt att veta vart sitt hem är? Det borde vara det enklaste att svara på. Sverige, Malaysia, eller London: välj ett ställe! När jag säger att jag ska till Sverige säger jag att jag ska 'hem' till Sverige, sedan ska jag 'hem' till London för att senare åka 'hem' till Malaysia. Är det möjligt att ha tre ställen som man kallar 'hem'?

Vi lär oss nu om Third Culture Kids i denna kurs och det är väldigt intressant eftersom jag tillhör en utav dessa barn. En bok som läraren rekommenderade var denna: Ruth Van Reken "Third Culture Kids: Growing Up Among Worlds. Ska faktiskt ta och ladda ner den på min iPad och börja läsa - jag vet, suprise suprise Anna ska köpa en bok för att läsa, detta händer inte ofta!

På tal om vart man kallar hem, så är vädret denna veckan jättefint! Det kommer bli en kanon vecka.


Nu ska jag kila iväg och äta middag med Elisabeth och Nur. Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar