fredag 28 juni 2013

Heldag i Spanien

Idag har varit en fantastisk dag. Pia och jag åkte över till Nerja (bara 2 mil ifrån Almunecar) där vi åt lite lunch osv. 


Nerjas torg

Strand vid Nerja

Nerja

Jag snackade också med en restaurang där jag eventuellt ska jobba vilket skulle bli jätteroligt om det blev av - vi får hålla tummarna. De fick mitt nummer så de ska höra av sig om det finns någonting.

Just nu är jag uppe på en höjd och ser ut över Almunecar. När man står och kollar ut över hela spanska kusten vid Almunecar så tänker man på hur välbehållen och kulturell de har bållit denna plats. Vi kan jämföra detta stället med sånna som Shanghai, Singapore, KL, Dubai, men är dessa ställen lika kulturella? - ja, på sitt sätt. Man får se kulturen stråla där genom religion och folk medan här får man se det genom byggnader och archektur. Det är spännande att tänka på detta för att jag har levt i moderna världar många år nu, men uppskattas dessa städer lika mycket som Almunecar? När jag står och kollar ut här över dessa landskap och hus så känner jag mer glädje och tillhörighet än någonn annan stans. Det är sjukt att tänka sig att för en vecka sedan stod jag under ett paraply med en klänning som hade klistrat sig fast (nu mera "figursydd") på grund av regnet och nu sitter jag med ett glas rosevin i handen och kollar över den spanska riveäran i 26 graders värme. Detta är för mig vid vissa tillfällen normen men ibland står man och kollar ut över en stad som denna och tänker på kultur, folk, osv - då förstår man vilket sjukt liv man egentligen lever. För tre veckor sedan satt jag på planet från London till "lilla" Göteborg och nu igår på planet till Malaga. I mina ögon så blir världen mindre och mindre, då uppskattar man stunder som dessa som tar en tillbaka på plats och gör att man förstår hur världen fungerar. Ett liv som jag mycket väl vill leva - i ett hus i kanske en liten stad med en man som jag älskar, med barn (?), att vara lycklig. Lycka behöver inte komma från höghus eller storstäder, utan det är de ögonblicken då man uppskattar de små sakerna som lyckan är som starkast - vad vill man göra med sitt liv?

Almuñécar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar