måndag 14 april 2014

En heldag i Nairobi

Idag ringde mobilen klockan åtta och jag hoppade upp direkt och satte på mig mina workoutkläder och stack ner. Vi skulle gå två varv runt området vilket är nästan fem kilometer. Vid halvnio stack vi ut och det var verkligen skönt väder. Det var väl runt 15-20 grader så det var nästan så det var lite kyligt då det inte var speciellt soligt utan rätt molnigt. Cicci och Eva har ju lite längre ben så deras gångtakt är väl en lätt joggning för mig. Man märker verkligen att man är på 2000 meters höjd när man tränar här för man blir mycket mer andfådd än vad man skulle bli om man tränade på en längre altitud. Jag satsade på att springa upp för alla backar och sedan gå till en viss stolpe eller ett annat mål och sedan springa igen – lite som intervall träning. Mamma har ju nu bokat ett race som jag ska vara med i december då jag ska springa 10 kilometer så jag ska verkligen börja träna hårt när jag kommer till KL. Detta var väl bra start i alla fall. När Cicci och jag kom tillbaka till huset så satte vi igång med hård benträning. Jag gjorde det programmet jag fick utav min personliga tränare i KL och det var faktiskt rätt jobbigt. Vi pushade varandra vilket var roligt och för Cicci var det ju första gången hon gjorde detta, hon var superduktig och stark! Vi gjorde antingen 20 eller 15 reps (beroende om det var båda eller bara ena benet) i varje set och sedan gjorde tre set utav samma övning. Musiken i bakgrunden var bra vilket gjorde att vi tränade väl lite extra hårt. Vi gjorde väl ungefär sju övningar så det blev ju flera hundra reps. Vi lär ju ha lite träningsvärk idag och imorgon.

Puh och Ilen låg fina i sängen när vi kom tillbaka

Det blev en väldigt skön dusch efter passet som varade i över 1,5 timma. Superhärlig start på morgonen! Vi åt lite frukost och sedan stack vi iväg till Fannys fabrik där de gör massa handgjorda saker i läder och annat fint. Det blev en beställning på en jättefin “travel-tray” som är i brunt läder undertill och orange ovantill där varje hörn var ihop satt så att det formades små kanter. Jag ska ha denna i mitt badrum så jag kan lägga mina örhängen och ringar på den så att de inte kommer bort. Den är superfin! Hon som hjälpte oss har hjälpt Eva och Cicci tidigare med att ta beställningar osv. Förra gången de var där behövde hon sticka iväg för att hennes son var i trubbel. Idag fick vi reda på varför. En ensamstående mamma på två barn, mannen dog för några år sedan, behövde hämta sin son ifrån polisen för att han hade blivit arresterad för att han inte hade på sig bältet i en buss och han hade bara med sig en fotokopia på sitt ID och inte sitt riktiga ID. Alternativet de hade var att antingen inte betala borgen som var på 10,000 shillings vilket är ungefär 800 kronor, eller för hennes son att sitta i fängelset i två månader. Allt detta för att man inte hade bältet på sig! Snacka att ta ifrån de fattiga och ge till de rika. Vi frågade henne om hon hade pengarna så hon kunde låsa ur sin son och då sa hon att hon inte hade det utan fick ringa runt till släckt och vänner för att samla in lite pengar här och där. VI snackar nu om 800 kronor, någonting som man tar förgivet att folk har i länderna vi kommer ifrån men här är det inte en självklarhet. Denna underbara mamma och kvinnan fick ut sin son och nu imorgon ska han ta sin tenta på universitetet så att han klarar av det. Hon jobbar otroligt hårt för sina barn och båda går nu på universitetet vilket är en otrolig kamp att klara i detta land. Hennes berättelse var verkligen så rörande och man kunde inte med att bara tycka om denna människa och beundras över hennes stora hjärta och ambition. Att träffa en kvinna som denna var verkligen inspirerande och fick en verkligen att tänka till lite på hur tacksam man själv ska vara.


Cicci med hundarna hos Fanny

Efter ett stop på fabriken så åkte vi sedan till Spinners Web vilket är en affär där de säljer bland annat saker från Fannys fabrik och massa andra handgjorda saker. Jag hittade faktiskt riktigt fina saker. Vi gick runt där och kollade i över en timma och det var verkligen superkul! I slutet handlade jag fem skålar. En stor salladsskål, en vit keramikskål och två andra lite mindre skålar i samma design och en turkos lite mindre skol i samma design. Dessa kommer bli så snygga när jag flyttar in i lägenheten i KL. Allt var handgjort också från Kenya vilket är ju jättekul. Jag köpte också jättesöta, färgglada djur i olika färger och arter. Det blev röda, grå, turkosa, vita (osv) elefanter, noshörningar och flodhästar. Dessa såg för sköna ut och man blev bara glad när man såg på dem. Jag köpte också kinespinnar som var supersnygga. Jag köpte också lite mer saker. Allt detta kostade 18,111 shillings vilket är ungefär 1,500 kronor. Helt galet billigt! Bara salladsskålen jag köpte skulle ligga runt 1,000 kronor om jag hade köpt den i Sverige. Åh vad nöjd jag är med mina köp!

Affären


Massa söta saker! 

Här blir allt inslaget fint!

Eva och Cicci vid kassan

Mina påsar!

Direkt efter handlandet så åkte vi hemåt igen för att lämna av allt innan vi stack iväg på lunch på River Café. Det blev ett snabbt stopp hemma och sedan iväg till nästa ställe. Maten på restaurangen var jättegod. Jag beställde in en Thai Chicken Stir Fry, mums! Man märkte att detta är ett ställe där västlänningar hänger då det verkligen var hur mycket folk som helst från Europa. Vi körde in i två gater med vakter för att få komma in i detta område ligger och där spat ligger också där vi senare tog massage. Man blir förvånad över hur bra engelska alla här kan. I Spanien kan ingen engelska och detta land är ett som faktiskt är mycket längre fram än Kenya. Detta är verkligen ett framsteg och kan bero på att det tidigare var en brittiskkoloni.

Området

River Cafe

Cicci

Den goda maten

Jag på restaurangen

Vi gick senare till spat där vi skulle ta en timmes massage. Åh så underbart! Vi gick in och det var inte alls span i Malaysia där allt är superlyxigt utan detta var väldigt enkelt men fortfarande väldigt fräscht. Jag och Cicci fick olika rum med en massagebänk i mitten. Jag fick ta av mig kläderna och lägga mig i trosor, man fick inget skydd utan bara till att lägga sig där i underkläderna. Väl liggandes på bänken så hörde man hundarna skälla från utsidan och radion spela ifrån högtalarna. En sådan charmig känsla. Efter några minuter kom min massös in och började massera mina ben. Hon var tvungen att avbryta efter en liten stund då hon sa till sin kollega att få tyst på den skällande hunden utanför och att hon skulle sätta på lite spa-musik. Detta var ju bara för spännande! Jag låg där och njöt, hon var verkligen jättebra! Jag somnade till lite också såklart (det händer alltid). Vi betalade i slutet 1,800 shillings vilket är 140 kronor ungefär för en timmes massage, det kan man inte säga någonting om alls! Man ger också 100 shillings i dricks vilket är bra och de blir jätteglada, detta är motsvarande 8 kronor. Verkligen en annan värld!


Massagerummet

Jag fick äntligen lite internet koppling när jag låg på massagebänken då jag märkte hur min telefon började vibrera som sjutton. När massage var slut så fick jag ett sms utav mamma och det kändes bra att kunna svara direkt så hon fick veta att allt var okej. Kenya är väl kanske inte det vanligaste landet någon åker till så jag kan förstå varför det är skönt för mamma att få ett litet sms dagligen och höra att allt är bra.


Vi satte oss i bilen igen och åkte hem till Cicci där vi packade upp det vi hade handlat och tog massa bilder på allt. Åh så glad jag är över mina fynd! Här kommer lite bilder.





När vi var färdiga så frågade vi deras vakt om han kunde visa oss hur man tar ner avokado ifrån ett träd som de har i deras trädgård, lyx! Pajus (vakten) hade gjort ett eget redskap som bestod utav en lång bambu och en liten påse längst uppe. Denna använde han och vi för att ta ner frukterna, så himla roligt!

Här visar han hur man gör.

Han såg verkligen på långt håll vilka avokadosar som var redo att ta ner, vi fattade inte hur han kunde se dem då de var exakt samma färg som löven.


Jag fick också prova

Hej och hå! Så kul!

Cicci med

Avokadon var gigantisk

Åh så många vi plockade!

Vi vilade sedan ett tag och snart där efter så kom Stickan hem från jobbet och det blev därför middag. Eva hade gjort otroligt god spagetti och köttfärssås till middag som avslutades med en ostbricka med osten jag hade med mig från Spanien. Alla tyckte den också var god vilket var roligt! Nu ska vi snart sova då vi ska upp klockan åtta imorgon för att åka iväg och kolla på museum och ett giraff reservat, det ska bli jättekul! God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar