torsdag 17 april 2014

Masaimarknad!

Imorse gjorde vi alla iordning oss för att sticka iväg till en Masaimarknad som ligger ungefär 20-30 minuter ifrån där de bor. Detta skulle bli riktigt spännande att se då Eva har pratat väldigt gott om den. Vi blev avsläppta utav Benson precis utanför shoppingcentrumet Junction. Man får verkligen en lustig känsla när man går runt på shoppingcentrum nu efter det som hände med West Gate, inte för det kommer att hända igen men just att det har hänt. Med säkerheten som är överallt lär det inte hända igen. Kenya är verkligen ett fantastiskt land med en befolkning som är helt underbar. Jag har aldrig träffat så genuint snälla och vänliga personer som jag har gjort här när man snackar med lokala runt omkring. Jag gillar verkligen detta landet och kan verkligen förstå folk som blir "Afrika-kära".

Vi tre gick runt på marknaden och hittade massa fina saker. Alla som sålde drog in en som de gör när man går runt i Chinatown i Malaysia, och sa "looking is free" men när man väl var där och kollade på sakerna försökte de direkt sälja massa saker. Det fanns allt på denna marknad från fina tyger till trägiraffer och lejon, till skor till smycken och massa annat. Jag köpte en del saker men det kostade ingenting alls. Köpte tre par skor för ungefär 150 kr tillsammans. Helt galet vad billigt och dessa skor var också i läder gjort i en liten tribe utanför Nairobi. Cicci och jag var tvungna att ta foto med en riktigt Masai-kvinna som kom från en by utanför staden.

Jag och Cicci med en riktig Masai-kvinna

Mitt som det var så sattes de på musik och två tjejer började dansa afrikansk dans. Det var riktigt fräckt att se! De var superduktiga och jag stod bara och kollade och tog foton! Värsta turist - check. Det var kul att få uppleva detta också.

Dans på G

Efter Masaimarknaden så åkte vi iväg för att handla blommor. Någonting som är väldigt billigt här i Kenya är rosor, det kostar ungefär 12 kronor för 10 rosor. Rosor är en utav de största exporterna här i Kenya och Holland är en utav de största importerna med rosor. De hade otroligt mycket blommor och det var väldigt fint att se! Chefen som hade blomstället var jätteduktig och visade mig bilder på olika slags blommor i olika färger. Han öppnade detta stånd som låg precis vid vägen för 16 år sedan och det går fortfarande lika bra för honom idag, om inte mycket bättre. Verkligen en härlig man! Han gjorde också fantastiska blomuppsättningar. Han höll på med en när vi kom som hade baby-rosa rosor och lila blommor och massa andra superfina blommor.

Mannen som äger blomstället 

Detta var buketten han höll på med när vi kom, så vacker!

Cicci med ägaren

Det blev köp utav vita rosor till vardagsrummet och ett par andra slags blommor till Ciccis rum. Allt gick på ungefär 150 kronor för allt detta. Vi satt och funderade på hur mycket det skulle kosta i Sverige och det skulle nog varit över 1.000 kr. Väl hemma igen tog vi kost på det vi hade köpt på marknaden. Supernöjd med allt!

Dagens köp

Cicci satte igång och gjorde vietnamesiska vårrullar när vi hade fotat färdigt. Jag skar grönsaker och hon rullade ihop dem i risbladen. Hon gjorde också en jättegod sås med soja, chili, sesamfrön och lite olivolja, den var jättegod och fräsch att doppa dessa vårrullar i.

Lunchen

Familjen har undrat hur Malmbergs bor här i Kenya så jag tog lite foton på huset. De bor fantastiskt fint här i Nairobi och huset är verkligen ett jättefint hus.

Vägen till huset

Huset

Huset

Ätplats utomhus

Vardagsrummet

Eva och Stickan höll på att göra goda Gin n' Tonics till oss alla och poppade pop-corn. Vi skulle ha en liten kvällsdrink ute. Gud så gott!

Eva och Stickan i köket

Vi satte oss där ute och bara njöt utav värmen och atmosfären. Vi snackade mycket om det att när man bodde i Malaysia så tog man den fantastiska atmosfären och det underbara vädret för givet, men nu när Cicci och jag bor i London och Madrid så uppskattar man verkligen detta så mycket mer än vad man gjorde förut. Vi båda satt bara och njöt!

Cicci, jag och Eva

Stickan

Efter drinken var det dags för middagen och då hade Eva gjort iordning en jättegod rätt med fläskfilé och annat gott. Maten var hur god som helst!

Mums

Efter middagen så kollade vi på en film som Cicci har försökt få mig att kolla på hur länge som helst, Sällskapsresan. Den var väl rolig men jag tror att detta inte precis är någon film som jag skulle sätta på själv. Det var riktigt roligt att se den men jag kanske nöjer mig med att ha sett den en gång...

Sällskapsresan

Efter filmen var klockan bara halvelva på kvällen men vi alla var hur trötta som helst. Eftersom vi går upp vid halvåtta varje dag så blir dagarna mycket längre och vi hittar på så mycket och då blir man faktiskt jättetrött vid denna tiden. Cicci och jag slocknade vid halvtolv och då hade vi bestämt oss för att sova ut enda till åtta imorgon. Här gör man det mesta utav varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar