fredag 11 april 2014

Safari: Ol Pejeta Conservancy dag 1

Idag gjorde vi oss alla iording, packade det sista och sedan satte oss i bilen. Planen var att vi skulle lämna huset klockan nio på morgonen och klockan 08:58 satt alla i bilen och var redo att åka. Verkligen bra timing! Det känns otroligt roligt att vi ska på safari. Det är min andra dag i Kenya och vi ska redan iväg på massa äventyr. Parken som vi ska till heter Ol Pejeta Conservancy och vi ska bo på Sweetwater Camp i tält. Jag hade min safarihatt på mig och var redo att åka! Gud vad kul det ska bli!!

Anna ska på safari!


Det är så otroligt roligt att åka bil i ett land som man inte har varit i tidigare. Man ser verkligen miljön på ett annat sätt än om man flyger till ställen. Det tog ungefär 3 timmar att köra. Vägarna här är ju inte de bästa, de sista tre milen körde vi på en lerväg som kanske skulle föreställa en grusväg? Det är charmigt ändå tycker jag. När vi kom fram var vi tvungna att registrera oss och betala för inträde i parken osv. Jag passade på att ta lite bilder på miljön, vi var verkligen mitt i ingenstans, mitt i savannen, mitt i Kenya. Underbart!

Savannen

Där vi registrerade oss

Här körde en bil förbi och skulle till en camping

Jag redo för äventyr

Vi körde på slingriga grusvägar och tillslut såg vi en skylt på vår campingplats. Det vi inte visste var att vi var på ekvatorn, det var faktiskt lite fräckt! Jag har aldrig varit på ekvatorn innan så det var verkligen kul att få bocka av det på sin lista.

Sweetwaters Tented Camp

Vi blev välkomnade med färskpressad ananasjuice och apelsinjuice, mums! Medan vi väntade så såg vi hur på andra sidan en damm, kom massa djur. Helt otroligt! Det känns så himla overkligt att jag är bara några meter ifrån giraffer, antiloper, och massa annat. Helt galet.

Vi i receptionen

Cicci och jag sprang direkt ut och tog massa foton på alla djur. Det kändes nästan som man var på ett zoo eller att någon hade placerat dessa djuren framför en. Eftersom jag landade igår så känns allt fortfarande så himla overkligt och osannolikt. Dammen vi har precis framför hotellet är en damm som djuren går till för att svalka sig i leran och för att dricka vattnet, så det var verkligen kanonbra att ha den placerad så perfekt.

Giraffer


Jag och giraffer

Cicci

"Tälten" som vi bodde i var väl inte tält som man kanske normalt föreställer sig. Dessa var hur lyxiga som helst! Vi hade dessutom bokat de lyxigaste tälten som låg precis vid gränsen mellan hotellet och vildlivet så vi kunde sitta och kolla på springande zebror eller gående pumbas. Helt otroligt!

Cicci och jag på våran terass

Inne i vårt rum

Badrummet

Badrummet

Det fanns små hinder utanför alla rum så vi körde en liten träningsrunda. Jag skulle krypa under alla dessa hinder och Cicci skulle hoppa över. Det gick väldigt bra men jag var ganska trött när vi kom fram till receptionen.


När det var dags för lunch så var vi alla väldigt positivt överraskade hur god mat hotellet serverade. Det var en fantastisk bufé med hur mycket mat som helst och någonting för alla verkligen. Mums!

Min lunch

Efter lunchen och lite regn så hoppade vi in i bilen på vår första safaritur. Vi alla satt och spanade ut ur våra fönster väldigt koncentrerade. Jag hade mitt fönster nere såklart och spanade ut. Vi såg hur mycket fina djur som helst. Jag var verkligen glad att jag tog med mig min systemkamera för då kunde jag zooma och ta riktigt fina bilder med bra kvalité. Här kommer lite bilder på djuren vi såg.

En zebra

Elefanter

Antiloper

Babianer

Vi kom fram till ett ställe som hette "Hippo Hide" så såg vi en gigantisk utkiksplats vid en stor å men framför utkiksplatsen så stod det en gigantisk skyllt där det stod att parken var inte ansvariga ifall någon dog eller ifall någonting hände så att man lämnade sin bil på egen risk. Vi träffade en guide där som gick runt, han frågade om vi ville att han skulle visa oss runt och vi svarade såklart ja. Vi gick förbi utkiksplatsen på en bred stig men sedan svängde vi av och gick på en jättesmal stig. Adrenalinet var verkligen på högsta nivån då man visste att det kunde vara massa djur runt omkring en. Vi gick förbi massa bajs från elefanter och buffalos som hade varit i detta området under natten. Vi litade helt och hållet på guiden men han verkade verkligen veta vad han höll på med.

Cicci med guiden på vår "lilla" stig

Tillslut kom vi fram och guiden sa till oss att vi var tvungna att vara riktigt tysta. Långt framme i ån såg vi en hel familj med flodhästar och massa små bebisar. De var väldigt långt borta så det var svårt att få bild på dem, men man ser en liten svart prick längst bort i floden - det är en flodhäst. Det var verkligen häftigt att ha sett världens mest farliga djur i sin vildmark.

Flodhästarna

Cicci vid en elefantbajs

Ops...

Floden var verkligen maffig

Eva som hade stannat i bilen undrade verkligen vart vi hade tagit vägen när vi var borta hur länge som helst. Vi gick säkert några hundra meter tills vi kom fram till stället där vi såg flodhästarna. Verkligen kanonkul att vi träffade guiden, Anthony, som kunde visa oss det perfekta stället för att se dessa djur. Så fräckt! Efter denna turen och när vi satt glada i bilen igen så började vi åka tillbaka till hotellet då det började bli mörkt. Kanske inte så kul att köra vilse i denna park när det blir mörkt så vi  åkte tillbaka.

Cicci och jag satte oss på balkongen med ett glas vin och snackade hur mycket som helst. Vi hörde hur mycket ljud som helst från en massa olika djur. Detta tillsammans med skuttande zebror framför ögonen på en är en sådan sjuk upplevelse, verkligen fantastiskt. Det går inte att beskriva tillräckligt bra hur häftigt det är här, man måste uppleva det själv för att kunna förstå. Alla som inte har varit i Afrika, ni måste hit!

Cicci

Det var dags för middag och vi gjorde oss iordning. Eva och Stickan var redan vid restaurangen när vi kom och väntade på oss. Vi alla var rätt hungriga och trötta efter en heldag med massa äventyr. Maten var helt fantastisk igen. Jag åt jättegott lam, massa grönsaker och kalkon. Mums! Sedan blev det frukt till efterrätt.

Middagen

Efter middagen så tog Cicci och jag en drink i baren. Vi beställde varsin Jambo Mama vilket var en drink som de hade hittat på själva. Den innehöll ananas och apelsinjuice med lite rom i. Väldigt god och ett kanonslut på en fantastisk kväll.

Drinken

Vi somnade hur snabbt som helst när vi kom tillbaka till rummet. Personalen som hade varit och gjort iordning sängarna för kvällen hade lagt en värmekudde inne i våra lakan så man kröp in i en redan varm säng, det var underbart. Det blir ju faktiskt ganska kyligt på kvällarna här så det var verkligen skönt att krypa ner i en varm och go säng. Åh vilken fantastisk dag och vad mycket vi redan har sett. Detta är bara början. Ha det så bra och godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar