söndag 13 april 2014

Slut på Safari och tillbaka i Nairobi

Soluppgångarna här är helt fantastiska. Sådana fräcka och fina färger. Bakom molnen ser man Mount Kenya som är ett utav de högsta bergen här i Kenya. Vi gick upp klockan halvsex och satt lite därefter i bilen.

Helt fantastiskt

Mount Kenya i bakgrunden

Vi spanade ut ur fönstren igen och såg massa djur. Inte lika många som igår, men igår var en fantastik dag.

En babian

Mitt som det var så bromsade vi ner som tusan då vi hade hittat ett gäng med tre noshörningar. De gick runt och var ändå rätt nära oss. Mitt i ingen stans såg vi dessa djur och det var verkligen fräckt. Noshörningar är ett väldigt fräckt djur!

Noshörningarna

Vi körde runt men vi såg inte alls lite många djur som de andra dagarna. Vi hade inte lika mycket tur. När vi höll på att fastna i leran med bilen så tyckte vi alla att vi nog skulle försöka ta oss tillbaka till hotellet igen och äta lite frukost. Vi stannade vid ekvatorn och tog lite roliga bilder. Vi kollade runt bilen och runt omkring i miljön så att det inte var några djur i närheten. Vi hoppade snabbt ur bilen och tog lite kort, sedan snabbt in igen.

Eva och Stickan

Jag och Cicci

Här ser ni vårt hotell i horizonten

På vägen hem till hotellet så såg vi lite zebror, de är ju för söta!

En zebra

Efter en jättegod frukost så gick vi till rummet för att packa iordning allt. Det gick väldigt snabbt då vi inte hade med oss mycket saker alls. Jag hade ju haft med mig en Colt väska och var därför bara tvungen att göra lite reklam med den här i savannen. Det ser ju inte allt för dåligt ut!

Jag med Colt väskan

Cicci och jag hade klagat igår till receptionen att bygget som hotellet höll på med då det byggde en till bungalow bredvid oss förde sådant väsen. De pratade hur högt som helst och vi kunde inte koppla av någonting alls på rummet. Det var faktiskt rätt jobbigt. Hotellet hanterade detta hur bra som helst och det slutade med att vi fick 50% avdrag på alla våra drinkar vi hade tagit i baren, vin och öl på middagarna och alla andra dricker. Detta var ju kanon! Ibland ska man inte vara rädd att säga till då hotellet behöver säkert också få denna kritik och är glada för att ha fått den. Vi blev i alla fall väldigt nöjda i slutet med denna kanonservicen.

Tillslut efter en lång morgon satt i vi i bilen påväg tillbaka till Nairobi. Vi alla blev helt rörda när vi körde förbi massa barn som var uppklädda jättefint för de skulle till kyrkan. Alla stannar, hoppar runt och vinkar med världens största leende. Man kan inte bli annat än rörd när man ser detta. Sådant fantastiskt folk!

Hej hej!

Vägen tillbaka till Nairobi

Mitt i motorvägen här så har dem övergångsställen och gupp. Detta är verkligen någonting annorlunda. Det händer faktiskt rätt många olyckor på grund av detta då det är rätt farligt att gå över en motorväg speciellt när man har en trafik som inte riktigt visar hänsyn till gående personer.

Vi råkade köra lite fel och körde förbi ett slumområde. Det var intressant att se. Det är verkligen sådana kontraster mellan områden. Det kan vara ett slumområde väg i väg med ett jättefint villaområde där massa expats bor.

På kvällen så gick vi till en resturang och åt sushi. Vi körde in i ett omringat område med staket och med vakter och en gate utanför som man var tvungen att ta sig igenom för att komma in till restaurangen. Det känns lite konstigt att de har en gate, men man är ju på andra sidan väldigt glad att det finns då säkerheten är på topp. Stickan, jag och Cicci delade på en massa sushi och det var otroligt gott. Jag hade inte ätit sushi sedan jag var i Malaysia så detta var verkligen någonting som jag har saknat. Vi alla bara satt och njöt! De hade dessa roliga grodor som lite dekoration utanför restaurangen.

Hihi, roliga!

Restaurangen

Sushin, mums!

Maten var helt fantastisk. När vi kom hem så snackade Cicci och jag ett tag på deras terass men sedan var det dags att sova. Denna helgen har varit hur bra som helst och denna resan har verkligen startat fantastisk. Jag är i Kenya - helt sjukt! Jag kan fortfarande inte fatta att jag är i Afrika, det är så häftigt. Åh vad jag ser fram emot resten utav dagarna här!