lördag 12 april 2014

Safari: Ol Pejeta Conservancy dag 2

Idag var det uppstigning klockan halvsex. Det är verkligen inte jobbigt att gå upp denna tiden då man har så mycket att se fram emot. Soluppgången är helt otroligt vacker här! Det känns helt sjukt när man vaknar här utav fågelkvitter och andra djurljud, vi är verkligen mitt i savannen i en park omringat av massa djur utav olika slag.

Så fint!

Jag, Cicci och Eva

Vi satte oss i bilen och åkte åt andra hållet än vad vi åkte igår, det var väl kanske inte sådär jättelyckat då vi åkte rätt in i dimman och såg inte alls så mycket som vi hade hoppas på. Vi körde runt där ett tag men vände efter en dryg halvtimma och åkte mot solen, det gick bättre!

En zebra

Massa antiloper


En Pumba

Zebror

Massa elefanter 

En elefant

Det blev en fantastisk start på morgonen och vi fick se en jättefin natur. Väl tillbaka på hotellet såg vi en hel familj utav Pumpas som sprang runt, de såg för söta ut. Vi åt frukost och stack sedan iväg till ett schimpansreservat som låg en liten bit från hotellet.

Pumbas

Frukostbufén med massa goda juicer

Påväg till schimpans stället så körde vi förbi en gigantisk buffalo som låg ner och bara vilade. Vi var jättenära den vilket var häftigt!

En buffalo

Framme!

Jag hade på mig den snygga hatten

Vi hoppade ut ur bilen allihopa och fick en egen guide som följde oss runt. Schimpanser är 98% lika människor, det är helt otroligt. Det var kul att se hur lika de faktiskt är oss. De fångade bananer med händerna när vi kastade de till dem. Någonting som var riktigt fräckt var att de visste att stängslet gav en elstötar om man nuddade det så när en banan kom jättenära, precis under, staketet så tog schimpansen en pinne och lyckades få fram bananen till sig så att han inte skulle få en stöt. Så himla fräckt! De är verkligen hur smarta som helst och detta var riktigt fascinerade att få uppleva och se. De är ju också riktigt söta djur!

Så söta

Vi fick sedan följa efter guiden in i "djungeln", in genom en gate och in i vildlivet. Vi gick på en liten stig ett bra tag och tillslut kom vi fram till en å, där han berättade att schimpanser kan inte simma. Därför är denna å en avdelare mellan två schimpans familjer. På ena sidan fanns det 12 schimpanser och på andra sidan 16. Om de ramlar i vattnet så dör de för de kan inte ta sig ur vattnet, sorgligt men det händer nästan aldrig.


Eva hade gått lite före oss och hittat en schimpans som satt precis vid stängslet. Han hette Poco och blev räddad utav denna organisationen då han hade varit fångat i en bur som var för liten för honom, placerad utanför en bensinmack för att locka in mer kunder. Han hade ärr på huvudet från buren som varit alldeles för liten för honom och han hade fortfarande massa trauma från upplevelsen. Han satt, kollade rakt fram, skakade och gillade att vara ensam. Guiden sa att han kommer nog bli "normal" om 5-10 år igen men han kommer fortfarande komma ihåg vad som hände med honom under sin fångenskap. Jag förstår inte hur man kan göra sådant här till djur, att göra illa djur. Så hemskt och sorgligt!

Jag, Cicci och Poco

Söta Poco

Att få träffa Poco gjorde verkligen denna resan hit så mycket bättre. Jag är så tacksam att jag får träffa alla dessa underbara människor och få uppleva så fantastiska saker. Wow, denna resan kommer verkligen blir ett minne för livet!

På väg tillbaka till hotellet för att äta lite lunch så fick vi se en noshörning. Vi har hört att det är ganska svårt att se noshörningar här, men vi fick se en. Det var verkligen häftigt!

Noshörningen mitt bland alla andra djuren

Rätt som det var så stångade noshörningen en buffalo som gick runt där. Det var lite kul att se men stackars buffalon. Den blev inte skadad eller någonting men alla djuren runt omkring noshörningen snabbt sprang ifrån honom.



En elefant såg vi också

Det blev en jättegod lunch idag igen.


Fina Cicci

Jag sprang ut och tog en bild på denna fågel. Den ser ju för rolig ut och den var hur stor som helst. Säkert en meter, 1,20 meter hög. Jag var faktiskt rätt rädd när jag var nära den så det blev ett foto och sedan en springandes liten tjej skyndade sig ifrån den.

Fågeln

När vi kom tillbaka till hotellrummet så fick vi se att de hade lånat vår kontakt till bygget som de höll på med bredvid oss. Vi kände väl att det inte riktigt var läge att röra denna kontakten. Jag blev också lite irriterad för min iPhone laddare gick sönder då säkringen gick i laddaren för att elen var så instabil. Vi hade tänkt att sova lite middag men det gick inte eftersom byggarbetarna förde sådant väsen. Lite synd för de skrämde iväg alla djur och man kunde inte njuta någonting alls.

Kontakten

Vi gick och snackade med receptionen om detta problemet mer arbetarna och de ska återkomma till oss med hur vi kan lösa detta imorgon. Det ska bli intressant. Vi var tvungna att stanna och ta bild på den vackra miljön igen när vi stack ut med bilen på eftermiddagen.

Mount Kenya i bakgrunden


En elefant bara några meter ifrån oss

Hejsan!

När vi körde förbi ett öppet landskap så såg vi två lejoninnas långt borta. Wow!!! Det var hur häftigt som helst och vilken tur vi hade att vi såg dessa. Ol Pejata är inte en park som är kända för deras lejon då de inte har så många som andra parker så att får se lejon var verkligen en upplevelse. De kom bara närmare och närmare vilket var både skrämmande och häftigt.


Jag skulle varit lite halvskraj om jag var i den blåa bilen...



De gick över vägen


Vi var bara några meter ifrån dem, så häftigt!

Vilka fina djur!


Vilken dag vi har haft det idag och vilka djur vi har sett. Helt otroligt! Wow, att vi fick se lejon var verkligen kul och häftigt. Adrenalinet var på högsta nivån när vi hade fönstren nere och tog bilder på dem när de låg knappt fem meter ifrån oss. Vilka djur och vilka otroligt fina djur! De var ute nu i skymningen då de skulle jaga inför kvällen. Det är ju kvinnorna som jagar vilket är lite kul. Jag tyckte allt lite synd om zebrorna runt omkring då de kunde vara potential middag...

Vi åkte sedan tillbaka till hotellet och slappade lite. Det är Kenyakväll idag på hotellet vilket betyder att vi ska äta kenyansk mat. Jag sa det till Malmbergs att jag verkligen vill äta afrikansk mat när jag är här, jag kan ju inte ha varit i Kenya utan att pröva deras mat. När vi gick till restaurangen så gick förbi hur mycket insekter som helst runt alla lampor, det var riktigt äckligt. Typ lite fear factor över det hela då man riktigt stängde munnen så ingenting skulle flyga in i munnen på en. Det låg verkligen som en matta på marken fullt med insekter, fy!

Insekterna

Vi beställde in varsin Tusker vilket är den kenyanska ölen här, riktigt god!

Tusker

En kock stod och lagade en kenyansk korv så den var jag tvungen att pröva. Cicci och jag körde med inställningen att äta det som hade de mest konstigaste namnen vilket betyder att vi har ingen idé om vad vi åt för någonting men det var kul!

Kocken med en slingrande korv

Min middag

Cicci

Vi började äta maten och det var faktiskt gott. Inget fel med maten alls. Det enda är väl att den inte var så kryddrik som man hade önskat. Det var verkligen kul att pröva maten i alla fall.

Cicci och jag

Irene var våran servitris under dessa dagar och hon var en fantastisk sådan. Vi snackade med henne och det visade sig att hennes man bor och jobbar i Nairobi, hon bor här med deras tremånaders bebis och jobbar för att tjäna pengar. De ses när de har råd att åka och träffa varandra. Hon sa någonting som jag verkligen tyckte var klokt och en attityd som inte går att köpa. Hon sa att "when you go to work, you leave all your problems at home and enjoy what you are doing to make sure that others are not affected by your issues". Vilken kvinna! Hon hade sådant positivt perspektiv på världen och det var så uppfriskande och värdefullt att se. Hon har inte mycket, men det enda hon behöver är kärlek, sitt barn, sin man och glädje. Allt annat löser sig! Hon var verkligen en inspirerande och fascinerande kvinna!

Cicci, Irene och jag

När vi satt på middagen så hojtade Stickan till då det var två noshörningar utanför vårt hotel. Inte illa utsikt när man äter middag!

Noshörningarna

Efter middagen så blev det en drink i baren. Idag blev det lite mojitos och annat gott. Kan inte förstå att imorgon är det sista dagen här i parken, vill inte lämna men jag vet att vi har så mycket roliga saker att se fram emot när vi är i Nairobi också. Det ska bli kul att se den huvudstaden också!

Eva, Stickan, jag och Cicci

Detta var en otrolig dag och vad mycket vi såg! Denna dag blir svår att slå, någonsin! Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar