måndag 10 september 2012

Universitetstiden börjad!

Jag tror det bara är i London man kan se en tant ute på en joggingtur med knallrött läppstift. Vilken värld jag lever i. De flesta svenskar bryr sig inte hur de ser ut; går osminkad till gymmet med håret i en tofs för vi alla vet att sminket kommer smetas ut i ansiktet och håret kommer ändå se dåligt ut efter passet. Här i denna värld är utseendet det man fokuserar mest på; inte hur snabbt man springer eller hur långt utan hur snygg man är på en skala 1 till 10 och åt vilket håll håret blåser i vinden.

Mamma stack imorse. Jag känner mig okej. Försöker tänka positivt och framåt - bara tre månader tills jag träffar de alla igen. Men klart att det var otroligt tufft att säga hejdå. Vi har haft en otroligt mysig vecka och den kommer jag aldrig att glömma. På ett sätt är den tuffa tiden över; nu kan man koncentrera sig på skolarbetet, festerna, osv. Vi hade i alla fall en trevlig frukost imorse pa Costa och mamma följde mig senare hem till skolan.

Vanilj Kaffe Latte


Mamma

Jag hade min första lektionsdag idag. 10 September 2012 började jag officiellt min universitetstid. Jag hade 'financial reporting' imorse och utav generna jag fick från mamma var jag utanför lektionssalen 20 minuter innan lektionen skulle börja. Efter ha väntat i 20 minuter på läraren så ställde sig folk upp och gick. Detta kändes lite konstigt och skolans första intryck värkar bara bli sämre och sämre. Det positiva med det här var att man fick mycket tid att snacka med personer i klassen och få lära känna lite fler. Jag hade Nur väntande i mitt studentrum så jag skyndade mig tillbaka till mitt rum och snackade lite med henne. Skönt det är att ha någon man känner på samma universitet som en själv.

Nur och jag

Lektionssalen

Efter financial reporting så hade jag en paus på en timma. Spanska lektionen var nästa. Jag känner själv att min spanska inte är så bra som den ska vara, men när läraren snackar 100% på spanska så förstår jag allt han säger. Jag känner att det jag verkligen behöver öva på är att bara snacka, snacka och snacka lite till. Denna två-timmars lektion gick väldigt snabbt! Nu var det 'Communicating Across Cultures'. Att gå på en internationell skola som denna är att det finns verkligen folk från hela välden. Vad kursen handlar om är att man ska kunna förstå människor och hur deras kultur påverkar dem. Detta är den mjuka delen i business - inte den hårda handson när man gör beslut - utan hur man ska kommunicera med folk för att få dem att förstå. Läraren skrattade gott när han fick reda på att jag, som ser ut som en typisk europé, har bott i Malaysia i 9 år och därför nästan har en mer asiatisk kultur påverkan medan en tjej bakom mig som såg ut som en typisk asiat var från italien. Ibland dömer man folk alldeles för snabbt!

Inte nog är skolan fantastisk, vi har också några fina husdjur. Dessa är söta - tur dock att de håller sig utomhus!

Mr. Ekorre

Mr. and Mrs. Birdy

Efter en lång och intensiv dag träffade jag Natasha, vi fixade hennes telefon så hon har ett engelskt nummer. Sedan satte vi oss och åt på Pizza Express - salladerna är verkligen någonting att rekommendera! Imorgon har jag lektioner (med några pauser mellan lektionerna) mellan klockan 09-19 så det kommer bli en ännu längre dag och därför blir det nog läggdags lite tidigare idag; skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar