fredag 7 februari 2014

Segway-tur runt Madrid och tapas på kvällen!

Vi vaknade vid halvett idag och var lite smått trötta efter gårdagen. Vi hade bara en sak på listan idag och det var att åka till Callao inne i Madrid och hitta vart vi skulle åka segways någonstans. Det gick jättelätt att hitta tack vare GPS:en på min mobil.

Malin när vi är på väg till Cuatro Caminos

Malin utanför Madrid-Segway

Vi registrerade oss och betalade. Det kostade 35 euro per person för en tur på 90 minuter, det tyckte jag var ett bra pris om man jämför med vad andra bolag tar. Där kan de ta upp till 50-60 euro för samma tid och samma sight-seeing. Vi fick hjälmar och segways utdelade till oss och sedan var det dags för lite uppvärmning och lära känna segwayn. Jag var den enda som hade åkt detta innan, men alla lärde sig hur man gjorde jättesnabbt vilket var skönt och kul.

Malin och jag med utrustningen på



Tillslut begav vi oss iväg på turen. Vi åkte bland människor som gick runt på gatorna, körde över övergångsställen och massa annat. Man fick verkligen köra försiktigt så man inte körde på någon, det krävdes faktiskt ganska mycket skill och koncentration.

Här är vi alla på ett led

Denna byggnad vi stannade framför var hur fin som helst men helt obebott. Byggnaden måste renoveras och göras om på flera sätt men just nu har staten inte råd med detta under krisen så denna byggnad har stått helt tom i fler år nu. Jättesorgligt för byggnaden ligger hur centralt som helst och är gammal och fin.

Första stoppet: framför en gammal byggnad mitt i Madrid

Vi åkte senare vidare till en staty utav Don Quijote och hans åsna. Fin bild fick vi ta där med!

Stop två!

Vi åkte sedan till Templo de Debod och sedan kollade vi på den fina utsikten igen utöver palatset och fina Madrid.

Hejsan svejsan!

Utsikten i bakgrunden

Vi åkte sedan vidare till palatset och fick ta ennu en fin bild utanför ingången. Denna gången på segways!

Malin och jag

Vi gick också in i denna katedralen som alla de kungliga har gift sig i. Den var hur stor som helst och jättevacker. Malin gick upp på något altare och jag smygfotade lite fint.

Hitta Malin!

Efter denna plats åkte vi tillbaka till där vi startade. Vi hade som tur var fått låna vantar utav guiden för annars skulle vi varit helt ihjälfrysta. Det blåste rätt mycket under dagen så när turen väl var klar gick vi direkt in på ett mysigt cafe "Café & Tapas" och tog varsin varm choklad och lite tapas.

Malin

Malin beställde in en liten ostfondue som var jättegod och jag skulle då beställa in nästa rätt. Jag såg på menyn att det stod "Gambas al Aljillo" och jag älskar detta så det fick det bli. Det jag inte såg var det som stod innan "... golas". Vi frågade vad det var för något och fick det förklarat för oss att det var någonstans av kräftskärt eller krabba, det var det inte kan jag säga dig. Vi fick in "pasta-ålar".

Den goda fonduen 

Gambas al Ajillo PLUS PLUS

Vi båda tror jag föredrog ostfonduen, men Malin var riktigt duktig på att äta upp alla ålar så allt var uppätit när vi gick där ifrån. Jag kommer nog inte beställa denna rätten här igen... Men allt annat var supergott!

Vi kom hem och vilade våra fötter ett bra tag innan vi stack vidare till ett tapasställe inne i La Latina. Vi gick tillbaka till det stället vi var med mamma förra veckan för vi tyckte att maten var jättebra, de hade också ett ganska bra utbud av vegetariska rätter vilket var kanon för Paige!

Paige och Jennifer

Malin och jag

Vi kom hem direkt efter och chillade lite i soffan. Vi gick och la oss rätt bra i tid idag eftersom alla var rätt trötta efter gårdagen. Kram och godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar