måndag 27 januari 2014

Första heldagen i Madrid

När jag vaknade imorse var det helst kolsvart i mitt rum. Jag hade dragit ner persiennen igår kväll vilket gjorde att det inte kom in något ljus i mitt rum. Jätteskönt med lite farligt då man kan sova bort en hel dag om man inte sätter ett alarm. Jag vaknade vid tiotiden vilket var skönt då jag fick sovit 10 timmar. Mamma var redan uppe när jag öppnade dörren ut till vardagsrummet. Det blev god frukost med Nespresso kaffe (maskinen gjorde nu sitt premiärkaffe i Madrid). Vi gjorde iordning oss och väntade in mäklaren som skulle komma för att snacka lite om lägenheten osv. Det var en riktigt spanjor som klev in, det blev pussar på båda kinderna och han kollade en djupt in i ögonen. Allt blev fixat vilket var skönt. Han avslutade med att säga att det är så skönt att det är en sådan söt och förtjusande tjej som bor i lägenheten, jag vet inte om jag ska vara glad eller skrämd... Han verkade i alla fall väldigt snäll vilket var ett gott tecken.

Mamma och jag drog oss vidare till IKEA, standardstället att åka till när man har flyttat. Vi tog tunnelbanan dit och det var spännande. Man känner sig mer som en 'lokal' när man lever mer som de lokala gör genom att leva sig in i deras vardagliga liv. Vi började med att lära känna tunnelbana-systemet.

Tunnelbanan

Vi skulle till Los Suertes

Mamma på tunnelbanan

Vi hittade väldigt lätt till IKEA med ett stop på Desigual på vägen dit. Mamma såg att det var 50% rea på nästan allt i butiken och blev helt galen. Hon hittade två jättefina klänningar, roligt att handla någonting fint till sig själv här i Madrid. Jag lokaliserade IKEA skylten, den är ju inte så svår att missa direkt, och vi drog oss dit och direkt in i matkafeterian.

Jag åt goda köttbullar

Efter shopping och köp utav allt de jag skulle ha så var vi glada och nöjda och såg fram emot att packa upp allt hemma. Riktigt kul att köpa lite saker så man kan göra sitt hem till sitt egna. Jag köpte ett billigt skrivbord för 180 kr som jag ställde i mitt rum och dekorerade lite med nya plantor och ljus. Jag handlade lite annat smått och gott till köket och badrummet. Nu är allt komplett vilket är toppen, nu känns mitt rum som mitt.

Mitt skrivbord

Efter en dryg timma stack vi iväg igen med tunnelbanan till stationen 'vodafone sol' där vi skulle gå runt lite och kolla. Vi gick till Puerta del Sol och tog ett litet turistfoto.

Mamma vid Puerta del Sol

Jag hoppade snabbt in i en Vodafone och fixade så jag nu har ett spanskt nummer. Super skönt att ha uppkoppling hela tiden och känna att man kan bli nåd och nå andra. Skönt att fått det fixat också! Nu traskade vi vidare till Mercado de San Miguel som vi hade hört var jättebra utav Jalrups. På vägen dit så råkade vi hamna på Plaza Mayor... Lite kul! Plazan var hur stor som helst och jag kan tänka mig att det finns en massa mysiga uteserveringar på somrarna. Hit måste jag tillbaka!

Mamma vid Plaza Mayor

Mercado de San Miguel log precis bredvid Plaza Mayor och gick bara inte att missa. Det såg ut som en inglasad liten saluhall och den såg jättemysig ut. Det var rätt mycket folk där inne och det var lite som en food court. Vi handlade lite saker i olika bås som hade deras egna saker. Skinkan på ett ställe, vinet och osten på ett annat. Super mysigt var det! Det var ganska dyrt så man kanske inte går hit varje vecka, men klart värt att gå till om man har tid.

Mercado de San Miguel

Fruktbutik

Skink- och korvdisken

Saluhallen

Våran middag

Min fina mamma

Middagen var hur god som helst och vi var proppmätta när vi bar oss hem. Vi tog tunnelbanan tillbaka och traskade de 600-700 meterna hem till mig från Cuatro Caminos. Den lilla promenaden behövdes efter måltiden vi hade.

Jag och mamma

Väl hemma gjorde jag en kopp kaffe till mamma och hällde lite godis i en skål till henne. Vi hade hittat en affär som heter Oomuombo som ligger på en parallellgata till stationen vodafone sol, vi gick ut vid Gran Vía och där låg butiken. Det blev en jätterolig dag och vi fick jättemycket gjort, kanon! Nu kommer man somna gott. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar