onsdag 26 mars 2014

Pappa kommer till Madrid!

Imorse ringde pappa och sa att han hade landat och bara 20 minuter senare fick jag ett sms att han satt i taxin på väg till mig. Åh så roligt det ska bli att få ha honom här! Jag stod och kollade ut ur fönstret som ett litet barn på julafton, och tillslut kom en taxi och stannade utanför huset: det var taxin pappa satt i. Jag rusade ner och gav honom världens största kram. Gud så kul det är att han är här. Jag visade min lägenhet för honom och sedan var det dags att fixa lite frukost. Jag hade köpt korv, skinka, juice, bröd, hur mycket som helst verkligen så att kylen var full när han skulle komma. Vi pratade som bara den i flera timmar men jag skrattade gott när pappa la sig i soffan med mitt täcke på sig för att han var så kall, fast jag hade värmen på...

Bästa pappa!

Lite frusen kanske?

Efter att vi hade fixat till oss så begav vi oss iväg in till stan. Pappa fick syn på köttaffären som ligger precis vid hörnan hos mig och gick genast in för att spana lite. Det är ju verkligen en fräck och charmig butik som är rolig; köttet där är ju så gott!


Vi tog tunnelbanan till Ópera där vi sedan promenerade bort mot palatset. Vi hade verkligen bra timing för precis då var det vaktbyte så vi fick se hela proceduren med hästar och allt, det var fräckt. Vi kom runt 12:30 så jag gissar att det börjar runt den tiden.

Vaktbyte

Fina hästar

Vi gick runt på andra sidan och kollade på slottet och sedan gick vi in i katedralen.

Pappa utanför slottet

Sedan var det dags för nästa ställe: Templo de Debod. Det var hur lång kö som helst för att gå in och kolla inne i templet så vi nöjde oss med att bara kolla utanför. Vi gick också bort för att kolla på den fina utsikten man får utav slottet.



Efter detta var det dags för lite lunch. Klockan hade ju närmat sig halvfyra så vi gick till Plaza de Santa Ana för att äta lunch. Vi prövade ett nytt ställe som jag inte har varit på innan: Cinco Juntas men det var inte alls lika bra som de andra ställena. Servicen var sådär men salladen vi fick in var jättegod - sallad med guacamole i botten. Mums! Tänk var mycket servicen gör ändå, att man kan helt fatta en annan uppfattning om ett ställe om det inte är bra service.

Pappa och jag

Den goda salladen

Pappa var lite jetlaggad och jag lite trött då det har varit mycket i skolan så vi bestämde oss för att äta på en restaurang precis bredvid mig. Den är jättecharmig och söt. Vi sa att vi var där för att äta middag och vips så tog de fram dukar och gjorde det snyggt, så kul! Kvinnan gick ut i köket för att fixa iordning allt och mannen kom ut för att fråga vad vi ville ha. Vi ville bland annat ha ett glas vin och då fick vi helt plötsligt pröva två olika för att välja vilket som var godast - snacka om omvänt service än den vi fick vid lunchen. Vi skrattade gott när menyn var handskriven och att menyn på höger sida var "out of stock". Det är väl bara att gilla läget, det är väl någonting man har lärt sig efter Malaysiatiden. Det blev i alla fall en skink och korv tallrik och sedan en Gambas al Ajillo. Jättegott!


Pappa mitt i ätandet


Vi fick in denna likören efter maten också och den var verkligen hur stark som helst. Pappa fick dricka upp min, jag kunde inte. Sedan är jag ju också sämst på att 'shotta' så det fick bli lite sipprande, inte den godaste men den kände man verkligen åt efter.


När vi kom hem så var vi jättetrötta och jag tror vi somnade redan vid tio. Helt galet! Det var dock så himla skönt att få sova lite extra så att man är pigg imorgon och resten utav dagarna. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar