söndag 2 mars 2014

Söndag = pluggdag

Idag gick jag upp och gjorde mig iordning för att direkt gå till ett kafé som heter Rodilla för att träffa en portugisisk tjejkompis. Kaféet ligger precis bredvid mig, jag går förbi det varje dag när jag går till skolan men har aldrig gått in där innan. Vi båda har ett prov på onsdag i Mercados Financieros Internacionales och vi tänkte att det alltid är roligare att plugga tillsammans än ensamma, jättetrevligt!

Rodilla

Jag köpte mig en kaffe och en macka och detta tillsammans kostade bara 2,30 euro - inga sverigepriser här inte. Mackan var hur god som helst med serrano skinka, mums! Verkligen en god lunch. Andreia kom efter ett litet tag och vi snackade som tusan, verkligen kul att träffa någon.

Min goda lunch

Efter ungefär två timmar av plugg så kände vi oss rätt säkra. Vi båda förstår allting nu, nu är det bara till att komma ihåg vad de femton börserna runt om i världen har för slags aktier, hur de räknar ut vad de omsätter och hur vi kan förklara dem. Lite mycket att komma ihåg kanske, men det är väl tur att man har någon form av ett bra minne som snabbt kan plocka upp dessa detaljer. Provet är ju om tre dagar så jag ska kolla på det varje dag så ska jag nog se till att det sitter. Jag har som vanligt gjort en study guide vilket hjälper mig hur mycket som helst - den är helt på spanska då det är det språket tentan kommer vara i. Jag ska försöka göra dessa study guides för då när sista tentan kommer kan man bara plocka fram sina study guides man har gjort under året och plugga från dem istället för att skriva nya - kanon!

Plugg plugg plugg

När jag kom hem så kollade jag på ett avsnitt av Scandal - jag behövde verkligen tänka på någonting annat än skola, arbete eller spanska, så detta var min lösning. Efter en timma fick jag ett sms från Nur som ville skypa vilket var supermysigt. Internet kronglade lite vilket var lite jobbigt, men vi fick snackat i nästan två timmar tillslut. Superkul är det att man kan hålla kontakten så bra. Hon snackar om att komma till Madrid i slutet av april/början av maj vilket skulle vara så himla roligt! Det är verkligen kul när kompisar tar initiativ och vill komma och hälsa på. Man lär verkligen känna en person så mycket bättre då eftersom de vet vad man snackar om i framtiden när man pratar om vad då var sitt hem, i mitt fall nu: Madrid.

Väldigt dålig skärpa hade vi på Skype...

Nu är klockan lite över elva och jag ska nog ta och sova snart. Jag har varit jättetrött hela dagen och längtar efter att få sova. Jag har också haft väldigt ont i ryggen och nacken denna helgen, vet inte om det kan bero på att jag går i högklackat hela tiden eller om det är från att jag sträckte någon muskel i nacken när jag tränade så mycket i Malaysia? Jag får väl sätta på mig ett par gympadojor i ett par dagar och se om det hjälper... Lite jobbigt. Aja, jag ska inte klaga för det finns så många fler som har det mycket värre än lite små ont i ryggen. Ha det så bra allihopa! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar