lördag 17 maj 2014

Stellas Ettårs-kalas!

Idag vaknade jag vid åttatiden och gick upp direkt. Jag gick upp till Angelika och vi snackade en stund, men vi somnade båda till en timme till. Stanely var uppe med Stella där nere, hon vaknar ju lite tidigare än alla andra... Jag gick sedan upp vid niotiden och där satt Stella vid frukostbordet och åt frukost alldeles själv. Hon såg för skön ut med mat runt hela munnen, händer, och allmänt överallt. Hon fick brödbitar och var helt överlycklig. Under morgonen så satte vi alla igång och jobbade järnet.  Angelika, Stella och jag hoppade in i bilen och åkte för att tvätta bilen. Det var länge sedan jag åkte in i en sådan maskintvätt! Jag kommer ihåg att jag älskade att göra detta när jag var liten, så när man satt där inne fick man tillbaka en massa minnen från sin egna barndom. Stella bara såg sig omkring med stora ögon och undrade vad som pågick. Spännande var det! Efter biltvätten var klar så åkte vi till ICA för att handla lite saker till tårtorna, det gick snabbt. Stella hade somnat och låg kvar i bilen, skönt för henne att vila lite innan alla gäster kommer.

Väl tillbaka i huset så fick jag till uppdrag att göra en rulltårta. Det gick jättebra och smidigt. Efter en stund kom en ombyt Stella in till köket med en jättefin rosa klänning med matchande väska och hatt. Hon var så söt!

Jag och Stella

Hej hej Stella! 

Jag satte mig i bilen för att hämta farmor och farfar innan kalaset började. På de vägar som Angelika och jag tidigare hade åkt på var nu avstängda på grund av att Göteborgsvarvet pågick. Jag bara shit... Hur ska jag kunna ta mig till farmor - hon var liksom i mitten utav hela racet och det fanns ingen chans för mig att ta mig dit. Jag försökte komma närmare henne, men det gick inte. Jag fick ringa henne och då fick vi lägga upp en plan. Hon tog sedan en spårvagn till stationen precis innan löparbanan, hon fick då hoppa av spårvagnen och med all sin packning springa över banan där de sprang när det inte var några folk där, en snäll man hjälpte henne vilket var skönt. Farfar och jag såg henne vid en parkering så det var verkligen skönt att allt löste sig! Efter ca 35 minuter virande, var vi tillbaka och kalaset hade redan börjat. Så skönt att allt löste sig!

Stella och farmor

Det kom massa personer, vissa jag inte hade träffat på länge heller vilket var roligt. Det var jättetrevligt och vi snackade mycket med alla. Stella var hur glad som helst och nyfiken med alla presenter och saker alla hade med sig.

KP, Stella och jag

Farfar, Ingemar och jag

Stella och jag

Så roligt att jag har hunnit träffa farmor och farfar så mycket under denna korta tid då jag är hemma. Verkligen kul att sitta och snacka med dem och uppdatera varandra om allt som har hänt. Jättemysigt!

Farfar och jag

Farfar, jag och farmor

Stella och mamma Angelika

Efter en stund var det dags för Stella att "blåsa" ut sitt ljus. Hon lyckades med lite hjälp. Jag tror alla karamellerna runt omkring på tårtan var mycket mer intressant än själva ljuset. Åh så söt hon är!

Stanely, Stella och Angelika

Fina tjejerna!

Söta Stella och fina farmor

Tårtorna vi hade bakat

Fina farfar och Stella

Efter ett tag var det dags att öppna presenterna. Jag hade Stella först i knät, men hon hängde nästan över mitt räcke på stolen för att hon var så fastspänd på vad som hände när Angelika och Stanely höll på att öppna presenterna så vi gick dit. Stella fick sitta på bordet och det tyckte hon var roligt då hon lekte med alla leksaker hon precis hade fått.

Stella med en zebra från Kenya som jag gav till henne

Från mig fick hon en zebra och en elefant som är handgjorda i Kenya utav en Masai-kvinna. En klänning och ett par skor från London och sedan ett par flip flop i läder med lite pärldesign som jag köpte i Kenya också. Jag tror hon uppskattade de små djuren hon fick i alla fall, klart när man är ett år så tycker man sådant är roligare än kläder. Riktigt kul att få vara här och ge gåvorna i person nu på hennes kalas och vilket väder vi fick till denna dag också - underbart!

Stella med massa fina presenter

Stella, jag och Angelika

Efter alla gästerna hade gått så stack Stanely och jag till ICA för att handla lite inför middagen. Det är så otroligt kul att köra bil, jag hade verkligen saknat det. Det är sådan frihet och jag älskar att köra! Åh vad kul det har varit att få köra lite under dagarna här.

Hej hej ifrån bilen!

Vi handlade allt från lax till oxfilé, jag ska göra två såser ikväll och Stanely ska sköta grillen.

Här handlas det!

Medan Stanely fixade köttet, laxen och grillen så satte jag på potatis och gjorde en svampsås till köttet (surprise surprise) och sedan en dill/vinsås till laxen.

Såserna

Rätt som det var kom Stanely in med Stella på axlarna. Hon var helt överlycklig och tyckte detta var hur roligt som helst. Hon är bara för söt!


Maten blev otroligt god! Tänk att det är sådant fint väder så att vi kan sitta utomhus i mitten utav maj och grilla. Det var verkligen en lycka att få grillad mat. Detta är sommar! När solen gick ner så klädde vi på oss lite granna och sedan gick vi in och drack lite te. Vilken dag!

Middagen

Angelika, farfar, farmor och Stanely

Detta var ännu en fantastisk dag. Det var verkligen full rulle från tidig morgon till sen kväll, men gud så kul och trevligt vi hade det. Dagen avslutades fantastiskt och började kanon. Imorgon åker jag tillbaka till Madrid... Känns som om dagarna har gått hur snabbt som helst, jag skulle allt vilja stanna lite till men det känns bra att om mindre än en månad så är jag tillbaka i Göteborg igen. Det ska bli kanonkul och skönt med lite lov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar