lördag 31 maj 2014

Pluggdagen avslutas med tjurfäktning...

Idag har jag pluggat verkligen hela dagen, det har varit otroligt tråkigt, men jag har hunnit med att göra hur mycket som helst och känner mig verkligen förberedd. Vid tvåtiden stack Paige och jag och handlade. Jag hade bestämt mig för att göra en stor portion köttfärsås då detta är kanon och enkelt att bara värma upp när jag ska äta.

Bara massa plugg..

Jag satte igång vid femtiden att göra min köttfärsås och den blev faktiskt otroligt god. Jag lät den koka till sig i över 45 minuter och det gjorde den jättegod. När jag stod och lagade maten så fick jag ett sms utav en killkompis här som frågade ifall jag ville hänga med och titta på tjurfäktning. Min första tanke var väl "absolut inte", men sedan så ändrade jag mig snabbt då jag faktiskt var lite nyfiken på hur detta verkligen går till. Jag är mycket en sådan person som vill uppleva någonting eller få vara med om någonting sådant innan jag dömmer det, så efter lite övertalning från hans sida och min vilja att faktiskt vilja lämna lägenheten en liten stund, så hoppade jag glatt på. Varför inte?!

Min köttfärsås

Jag åt snabbt middag och gjorde mig iordning. Jag har ju gått runt osminkad hela dagen och verkligen inte brytt mig om hur jag ser ut, så det blev till att hoppa in i duschen, sminka mig och fixa till mig för detta evenemanget.

Middagen

Jag tog en taxi till Plaza de la Ventas där en utav världens största och mest kända tjurfäktningsstadium ligger. Jag har alltid vetat vilken stor grej det är gå på sådana här händelser och vilken stor del i deras kultur tjurfäktning är, men att få delta i deras så kallade "festligheter" var helt sjukt spännande.

Häftigt!

Tjurfäkningsstadiumet 

Vi fick jättebra platser och satt så vi såg allt oroligt bra. Vi satt också under tak vilket var skönt då solen var precis över oss och det var väldigt varmt.

Alla läktarna och planen

Christoffer och jag

Prick klockan sju så kom det ut två män på hästar som red runt planen, red förbi båset som är reserverat för kungen - bugade och sedan red vidare. Jag tänkte att "detta är väl inte så farligt". Vänta bara... Vilken stämning det var i hela arenan. Alla stod på sina fötter, viftade med hattar, sjalar, servetter, allt de kunde hitta, och skrek "ale ale" medan matadorerna red in på deras hästar. Detta var faktiskt himla maffigt.

Här rider de runt

Efter ca 10 minuter så öppnade de grindarna och en tjur kom inspringandes. Nu började jag faktiskt tycka att det blev lite obehagligt. Alla i publiken bara hejade och hejade. När man tänkte till en extra sekund så hejdade på matadoren som skulle avlida tjuren. Tjuren kom "glatt" springandes in där med bara ett öde och en väg ut, kanske inte det mest rättvisaste upplägget.

Tjuren och matadoren 


Vi fick snabbt tag på en kille som sålde öl och köpte en öl var, jag tänkte väl mer att en sådan eller två behöver jag för att kunna fortsätta titta på detta.

Vi igen!

Matadorerna byttes ut, totalt fanns det tre. Den första red in och satte en kniv rätt i nackmuskeln på tjuren, sedan kom den andra och tredje matadoren in och gjorde samma. När tjuren hade ungefär sex knivar i sig så kom den sista matadoren och hoppade av sin häst, kollade tjuren rätt i ögonen och sedan högg han den rätt in i halsen med ett svärd så tjuren bara föll ner på marken. Jag kunde inte kolla, utan höll mobilen framför ögonen på mig så att jag hade någonting för. Detta var faktiskt väldigt obehagligt. Efter tjuren var död gick matadoren runt och höjde på armarna, publiken var helt överlycklig och skrek som tusan, kastade hattar/blommor in på arenan - stämningen var verkligen lite vrickad...


När tjuren var död så kom det in tre åsnor som drog ut den döda tjuren ut ur arenan. Sedan hoppade flera män in på arenan och krattade om i sanden så att allt var rent och snyggt igen. Detta gjordes om tills den sjätte tjuren var dödad...

Stackars tjur


Vid halvtio så var allt klart och då var man rätt redo att lämna stadiumet. Jag måste ändå säga att det var häftigt att se detta på grund utav det är en sådan stor del utav den spanska kulturen, eller speciellt här i Madrid där det fortfarande är legalt. Jag kommer inte gå tillbaka hit eller göra om det, en gång är tillräckligt. Jag är en sådan djurvän att det gjorde verkligen ont att se dessa djur bli dödade på detta sättet, de har ju inte ens en chans att överleva. Vissa stunder mådde jag lite illa till och med. När vi lämnade så var det en fantastisk fin regnbåge utanför. Detta stadium var faktiskt dock helt fantastiskt fint, påminde nästan lite om en arabisk arkitektur med de stora fönstren och mosaiken.

Ser ni regnbågen i det högra fönstret? 

Vi delade taxi tillbaka och jag släppte av honom på vägen. Det var verkligen skönt att komma hem igen. Jag ska nu ta ett stort glas vatten, lite cornflakes och sedan sätta mig och kolla på en film. Vilken kväll!! Verkligen en väldigt annorlunda och spännande kväll, mycket känslor och upplevelser som har påverkat mig på olika sätt. Nu är man redo för en film och sedan läggning. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar